Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

„Budu tě mít rád, pokud...”

Známá věta, která se dá kombinovat na mnoho způsobů. Zároveň ortel, který značně ovlivní naše sebevědomí, vztahy i práci. Jak se žije s pocitem podmíněné lásky? A lze se vymanit z přesvědčení, že přijetí si musíme zasloužit? 

V dětství jsou to rodičovské výroky typu „když se budeš dobře učit, budeme z tebe mít radost” nebo „když se ti to nepovedlo, maminku to velmi zlobí.” Ve školních letech jsou to pak někteří učitelé, kteří hodnotí žáky jen a pouze na základě výkonů. Schopným nadržují a okatě je oceňují, slabší s těmi úspěšnými srovnávají. Jistě, konkurence je zdravá. Ale nikdy by se neměla rivalita upřednostnit před individualitou. Také v partnerských vztazích o podmiňující přístup není zrovna nouze. Mnohokrát jsem se setkala se ženami, které trpí komplexy méněcennosti. A to jen proto, že nedokážou vyhovět narcistnímu (a mnohdy naprosto scestnému) diktátu svých partnerů. Podmiňující přístup je tak častou formou společenského styku vůbec, nabízí se však otázka -  jak prospěšnou formou...? 

Co se mého dětství týče, otěže výchovy držel pevně v rukou nevlastní otec. Zakládal si na dominanci, na kontrole, na pravidlech. Jeho slovo bylo zákon. A smyslem života výkon. Vybavuje se mi chvíle, kdy jsem podmíněnost rodičovské lásky pocítila velmi silně. Bylo mi asi dvanáct let. Měla jsem tenkrát problémy ve škole, zapomínala jsem věci a byla nesoustředěná. Často jsem plakala, nechtělo se mi nic dělat. V tomto rozpoložení, myslím, že to bylo zrovna po jedné z rodičovských schůzek, se mě otčím vyčítavým tónem zeptal: „Jak si to představuješ dál? Jak dlouho nás ještě budeš trápit tím, co děláš?” 

Podívala jsem se na něj uslzenýma očima: „Já bych chtěla... Abych věděla, že mě máte rádi, že si mě vážíte, že mě uznáváte.” 

„Jak máte rádi? Jak uznáváte? Tak jako rádi tě máme, ale měli bysme tě radši, kdyby ses chovala, jak máš. A za co vážit? Vážit si tě budeme, až v životě něco dokážeš, holčičko. Za co bysme si tě teď měli vážit?” otčím nevěřícně kroutil hlavou, jako by něco takového slyšel poprvé v životě. No, možná to opravdu poprvé slyšel... 

Tím dnem se mi v hlavě spustil proces, který mi dal v životě hodně zabrat. Proces jménem „láska za odměnu.”

Lidé, kteří jsou se točí v soukolí tohoto přístupu jsou přesvědčeni, že ostatní je budou mít rádi jen tehdy, když podají výkon. A to ne ledajaký výkon. Musí to být něco, co jen tak někdo nedokáže. Musí to být něco, co budou druzí obdivovat. Slovíčko „muset” se ve slovníku těchto lidí vůbec vyskytuje na jednom z předních míst. „Musejí” si lásku zasloužit. Úspěch, obdiv a láska - to jsou pro ně spojené nádoby. Jelikož je vnitřní program takto formovaného člověka velmi silný, (vždyť se váže na primární potřebu přijetí), většinou se mu skutečně daří. Tah na branku, rozhodnost a energičnost - atributy, které vedou k vysokým výkonům. K výkonům ano, ale k lásce ne. Opravdová láska nestojí na výkonech. To ale tito lidé nevědí. A nemůžeme se proto na ně ani příliš zlobit. Nikdo jim to totiž nevysvětlil. Svými úspěchy si chtějí vydobýt přízeň lidí, ale faktem je, že pokud to dělají příliš chlubivě (což opravdu často dělají), spíše tím okolí odradí. Mají pověst egoistů, ctižádostivců, kariéristů... Vytvoří si kolem sebe jakousi nedotknutelnou auru, která ostatním zabraňuje dostat se blíž. I když takový člověk potká protějšek, který mu chce nabídnout lásku bez podmínek, udržuje před ním svůj výkonnostně naladěný stav. Soutěží s partnerem, chce ho trumfnout, provokuje hádky. Často hledá lásku mezi elitou. Dělá mu dobře, když „uloví” někoho významného, protože je  přesvědčen, že lidé si ho pak budou vážit, budou ho „brát,” budou ho mít rádi... Někdy si však naopak zvolí partnera nevýrazného, submisivního, který ho bude obdivovat a podvolovat se jeho vůdčí povaze. 

Člověk fungující v procesu „láska za odměnu” si vnitřně nevěří, jakkoli sebevědomě může na první pohled vypadat. Proto mívá sklony znehodnocovat druhé. Podvědomě tak kopíruje způsob, kterým byl sám zformován. Kruh se uzavírá. Skutečně? 

Vystoupit z kolotoče tlaků, výkonů a podmíněných citů možné je. Snadné to však není. Zaběhnuté vzorce se těžko mění. Základním kamenem bývá samotné uvědomění problému. Tlak se stane v určitém bodě neúnosným, člověk má dojem, že i když se snaží sebevíc, nestačí to. Lidé se od něj odtahují nebo se ho bojí. A přitom on to vše dělá jen pro lásku. Pro lásku, kterou nikdy doopravdy nepoznal... Spolknutí této hořké pilulky je nepříjemné, ale je zároveň může být léčivé. Představuje výzvu podívat se na svůj život jinýma očima. Někdy může pomoci odborník, - psycholog, konzultant nebo kouč. Sdělit obavy a odhodit masku, kterou nastavuji světu - to je velmi odvážný krok. Abych se vrátila k osobnímu příkladu: Po několika letech strávených honbou za výkony, po několika nevydařených vztazích, jsem si řekla: „Andreo, co chceš komu dokazovat? Chceš něco dokazovat otčímovi, kterému nikdy nebude nic dost dobré? Chceš něco dokazovat světu? Není na světě člověk, kterého by obdivovali všichni. Natožpak milovali... Chceš něco dokazovat přátelům? Proč? Jsou to snad přátelé, když tě přijímají jen na základě úspěchu? Chceš něco dokazovat sama sobě? Dobrá. Ale nedokazuj. Objevuj. Budeš objevovat, zkoumat a poznávat sama sebe. S láskou a trpělivostí. Nikdo jako ty po světě nechodil a nikdo takový už nebude. Nepromarni svůj život honbou za podmíněnou láskou. Žij a láska k tobě přijde.” 

Napsané to vypadá velmi jednoduše, vyslovit to lze jednoduše. Konat je obtížnější. Člověk přehodnotí spoustu věcí ve vztahu k sobě samému, ve vztahu k druhým, ve vztahu k práci. Není třeba se vymezovat vůči ambicím a touze po úspěchu. Jsou to vlastnosti, které, když jsou dobře formovány, mohou změnit svět k lepšímu. Problém nastává ve chvíli, kdy jsme přesvědčeni, že lidé nás mají rádi jen a pouze na základě odváděných výkonů. Ale přece nejsme stroje. Jsme „jen” lidé. Se vší nádherou a důstojností, která k tomu „jen” patří. 

Jak jste na tom s „láskou za odměnu” vy? Máte podobné zkušenosti? Podělte se o svůj příběh s ostatními nebo mi napište osobně. A pokud chcete změnu, začít můžete ještě dnes... 

 

 

 

Autor: Andrea Novotná | sobota 2.4.2016 11:37 | karma článku: 15,42 | přečteno: 638x
  • Další články autora

Andrea Novotná

Vzkaz chvilkařům, kteří mne chtějí obracet na svou víru

Článek z minulého čtvrtka Proč už nejsem chvilkařkou vyvolal bohatou diskuzi. Během týdne jsem se střetla s tolika názory, až z toho šla hlava kolem. Jednu věc se však potvrdila: Chvilky? Díky, raději rozum

18.6.2020 v 17:08 | Karma: 43,58 | Přečteno: 2990x | Diskuse| Politika

Andrea Novotná

Proč už nejsem chvilkařkou

Tohle se mi nepíše snadno. Fakt ne. A jsem si vědoma, že určité lidi tím bodnu. Ale oni taky bodli mě... Vždy totiž zamrzí, když si nějaká skupina přivlastní právo na neomylnost a odsoudí a zavrhne ty, kdo mají jiný názor.

11.6.2020 v 17:12 | Karma: 49,16 | Přečteno: 41428x | Diskuse| Politika

Andrea Novotná

Vánoční transformace

Vánoce máme spojeny s láskou, rodinou a blízkostí. Jak to ale taky může dopadnout, když trávíte nejkrásnější svátky v roce sami?

4.1.2020 v 18:27 | Karma: 21,63 | Přečteno: 899x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

O Mirkovi a zlatokopce

Aneb co všechno je chlap schopný udělat pro jednu ženskou... Tenhle příběh se stal mému kamarádovi.

21.7.2019 v 15:38 | Karma: 36,31 | Přečteno: 3500x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Černá labuť v nás

Možná jste ten film s Natalií Portman také viděli. Herečka za věrohodné ztvárnění hlavní role dostala Oscara...

23.6.2018 v 9:43 | Karma: 15,28 | Přečteno: 471x | Diskuse| Kultura

Andrea Novotná

Už je tady zas

Napadlo vás někdy, co by se stalo, kdyby se Adolf Hitler objevil v současnosti v Německu Angely Merkel?

23.9.2017 v 13:35 | Karma: 22,43 | Přečteno: 978x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Český krtek v CIA

„Kdo je Karel Köcher?" ptá se Daniela Drtinová v rozhovoru televize DVTV. Muž s přísnou vizáží a knírkem se usměje: „Někdy o tom přemýšlím sám..." Lze takovou odpověď věřit člověku, jehož povoláním byl život ve lsti a klamu?

26.6.2017 v 13:26 | Karma: 21,60 | Přečteno: 1023x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Andrej Nezničitelný?

O panu stále ještě vicepremiérovi a stále ještě ministrovi financí, se toho už napsalo hodně. Nebudu papouškovat „co" se stalo. Myslím, že stejně tak zajímavé, ne-li zajímavější, je podívat se, „jak a proč?"

9.5.2017 v 17:24 | Karma: 34,71 | Přečteno: 1632x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Mužští přátelé? Asi mě blbě genderově vychovali...

To je moje odpověď pokaždé, když se někdo podivuje těm několika věcem, které prý jsou „u ženy zvláštní." Na podobné téma jsem již psala, ale příhoda z minulého týdne mi zase připomněla, jak je ten svět a priori nastaven...

22.2.2017 v 10:33 | Karma: 28,08 | Přečteno: 1654x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Velká vlaková zpověď a Leningrad, jak ho určitě neznáte

Pokud cestujete, a nemusí to být ani daleko, jistě máte v rukávu pár příhod. Veselých, smutných i těch speciálních, které stojí někde „na pomezí." Lidé, jejich povahy a chování - toť nevyčerpatelný pramen zajímavostí a divů...

10.12.2016 v 14:58 | Karma: 24,70 | Přečteno: 771x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Holčičky z cukru a chlapečci z oceli?

Moje kamarádka má tříleté dítě, roztomilou holčičku. Nedávno jsem u ní byla na návštěvě a zpozorovala jsem zajímavý jev, nad kterým moje psychologická duše ještě dlouho bádala. Natálka by si „neměla hrát s autíčky."

14.11.2016 v 12:46 | Karma: 39,30 | Přečteno: 4312x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Paradoxní, ironický a nepochopený - seznamte se, Friedrich Nietzsche

„Ty čteš Nietzscheho? A proč? A tobě se to líbí? Víš, že ho měl rád Hitler? Ty jsi antisemita? Nebo nácek?" Tak většinou vypadají reakce lidí, když se dozvědí, že mým oblíbeným filozofem je Friedrich Nietzsche... Achjo.

15.10.2016 v 10:53 | Karma: 26,43 | Přečteno: 1870x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Histrionská osobnost a jeviště jménem život

Dříve se jim říkalo hysterici a tato porucha se připisovala pouze ženám. Nyní se nazývají „histrioni,” a víme, že pohlaví roli nehraje (i když ženy k tomu inklinují více). Emoce, afektivita, ovlivnitelnost... Když je toho moc...

29.6.2016 v 10:20 | Karma: 23,62 | Přečteno: 2478x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Jsem narcis, a kdo je víc?!

Dokážou být velmi okouzlující. Vtipní. Pozorní. A taky neskutečně chladní. Sebestřední. Arogantní. Svět je pro ně zrcadlo, ve kterém se odráží jen jejich vlastní osoba. A pokuste se jim odporovat! Zničí vás. Narcisové.

22.6.2016 v 10:29 | Karma: 26,32 | Přečteno: 4089x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Znáte „hraničáře?” A tím nemyslím strážce pohraničí...

V psychologii totiž existuje něco, co se nazývá „hraniční porucha osobnosti.” Kontakt s takovým člověkem nebývá zrovna snadný. Dala bych vám jedno doporučení: Zapněte si bezpečnostní pásy. Čeká vás pořádná jízda.

17.6.2016 v 11:48 | Karma: 35,16 | Přečteno: 14986x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Mám staršího partnera - no a co?

Patřím ke skupině žen, která je okouzlena staršími muži. Kdykoli to někde řeknu, dostane se mi potměšilého pohledu. Panuje představa, že vztah mladé krásné ženy a staršího zkušeného muže slepují peníze. Opravdu? Jen a pouze ne.

17.5.2016 v 16:21 | Karma: 38,55 | Přečteno: 8371x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Nietzschův Zarathustra - mudrc s nešťastnou duší

Tak pravil Zarathustra. S touto knížkou jsem prožila téměř „stockholmský syndrom” – zpočátku jsem si nemohla zvyknout, a pak jsem se zamilovala.

1.5.2016 v 17:02 | Karma: 25,74 | Přečteno: 1016x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Palach, Toufar a Francouzi

Před pár dny jsem při návštěvě Prahy využila odpoledne k toulkám po jejích uličkách. Trochu jsem se ztratila na Vinohradech. Šla jsem spontánně, kam mě nohy nesly. A najednou jsem stála v Legerově ulici...

18.4.2016 v 9:11 | Karma: 24,81 | Přečteno: 623x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Nálada v zemi, odkud i uprchlíci prchají...

Nyní se přetřásá kauza skupiny iráckých křesťanů, které kousek za našimi hranicemi zadržela německá policie. „Účastníci zájezdu” byli odhaleni, ale rozhodli se požádat o azyl u našich západních sousedů.

4.4.2016 v 12:30 | Karma: 26,08 | Přečteno: 1982x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6226x
Podnikám, jsem členkou ODS a studuji bezpečnostní politiku.

Zajímá mě svět, lidé, veřejné dění. Píšu, abych se podělila o názory, postřehy a dojmy. 

 

 

Seznam rubrik