Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Černá je dobrá, už je to tak...

Včera, když jsem se vracela domů, seděla na lavičce rodinka sousedů. Asi šestiletá holčička vykřikla s dětskou bezelstností mým směrem: „To je zase ta smutná paní!” Otočila jsem se. Nikdo tam nebyl. Takže to jako já? 

Snažila jsem se vyhnout rozpakům a přejít s pozdravem kolem. Ještě než jsem ale stačila popřát „dobrý večer”, ozval se tatínek: „Můžu se vás na něco zeptat?”

Tahle otázka mi svou obecností nahání husí kůži. Když odpovím „ano,” mohu se tím upsat téměř čemukoli. Vždy si proto říkám, jaká by byla reakce, kdybych odpověděla „Ne, nemůžete...” Vzhledem k tomu, že však chci utužovat dobré sousedské vztahy, vykouzlím na tváři přívětivý úsměv: „Jasně, copak?”

„No, teď vypadáte úplně jinak, když se usmíváte...” opáčí tatík. „Víte, ne že by mi do toho něco bylo, ale... Vám se něco stalo nebo vám někdo umřel?”

Zírám na něj zcela nechápavě: „Co by se mi mělo stát?”

Tatínek je evidentně na rozpacích, ale já trochu taky. Ozve se žena sedící vedle: „Ale to nic, my si jen tak říkáme, že tady chodíte pořád v tom černém a taková smutná. Tak naše holka si toho dost všímá. Nezlobte se.” Otočí se k dcerce: „To nemůžeš tak pokřikovat na ulici, Adélko.” 

„Jo, chodím v černé, mám ji ráda,” pokrčím rameny. Proč se, proboha, cítím, jako bych měla svou zálibu obhajovat? 

„Aha, no, já jako ženská to taky chápu,” pokračuje maminka a tváří se...tak nějak omluvně. „Černá je dobrá, my jsme to nemysleli nijak zle. Jen, že chodíte pořád sama v černé a taková smutná.”

No jasně, říkám si v duchu. Chodím sama, protože bydlím sama, chodím v černé, protože miluju černou a vypadám smutně možná proto, že jsem založením melancholik. A žiju s tím docela vesele. Jednoduché, ne? 

„Jo, to je v pořádku. Mám černou prostě ráda. To je všechno.” 

„Jasný, jasný, tak to nebudeme řešit žejo,” zapojuje se opět otec. 

„Nikdo mi neumřel,” uklidním je a dodám: „Zatím tedy.”

„Jasně, neberte si to osobně, to nebylo nic proti vám, že bysme vám chtěli šťourat v životě nebo tak...”

Popřeju jim hezký večer, nechám je koupat se v trapném pocitu, který však zasáhl i mě, a pokračuju v cestě k bytu. Doma se podívám do zrcadla. Nojo. Vypadám trochu jako sicilská vdova: černá krajková halenka, černá sukně s volány, hnědé vlasy, ve kterých je vetknutá červená sponka, imitace růže... Ale mně se to líbí... Černou ráda kombinuju s červenou, jenže člověk musí být opatrný, aby nevypadal moc agresivně. Úplně nejraději mám fialovou barvu, ale fialového oblečení moc není. Černá je jistota. Spolehlivá, protože vypadá elegantně za všech okolností. Shovívavá, protože dokáže zamaskovat nějaké to kilo. Výrazná a zároveň tajemná, když je jí hodně. Dramatická ve spojení s rudou. Černá je moje přítelkyně, královna barev, důstojná a pevná. V žádném případě pro mě není smutná. Občas jí jsem nevěrná s nějakou jinou barvou, protože si uvědomuju sílu vizuálna a oblečení ve společnosti. Ale pak se k ní zase vždycky vrátím. Zahalí mě a já si připadám tak...jak to mám ráda. Výrazně, ale zároveň trochu skrytě. To jsou ty kontrasty. Černá pohltí a integruje všechno... 

Když jsem si zařizovala byt, zatoužila jsem po černé ložnici. „Ty ses asi zbláznila, ne?” vyhrkl na mě děda, když jsem mu onehdy sdělila, že si chci vymalovat stěny tmavou barvou. „Vždyť to budeš mít jak v krematoriu! A na to máš teda ještě čas!”

„To člověk nikdy neví...No a co? Jako malá jsem chtěla pracovat v pohřebním ústavu. Je to pro mě normální. Proč bych nemohla mít černou ložnici?” Ale nakonec ji mám fialovou.  A fialová je zase barva mystiky. Prý by měla propojovat duchovní a fyzické uvědomění. Což je dobré pro tu tantru...Ale to je zase z jiného (a nepublikovatelného) soudku... 

Zkrátka: černá je dobrá. Už je to tak. A přestanu ji nosit až tehdy, kdy někdo vymyslí tmavší barvu... :-) 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Andrea Novotná | středa 1.6.2016 10:15 | karma článku: 24,16 | přečteno: 1097x
  • Další články autora

Andrea Novotná

Vzkaz chvilkařům, kteří mne chtějí obracet na svou víru

Článek z minulého čtvrtka Proč už nejsem chvilkařkou vyvolal bohatou diskuzi. Během týdne jsem se střetla s tolika názory, až z toho šla hlava kolem. Jednu věc se však potvrdila: Chvilky? Díky, raději rozum

18.6.2020 v 17:08 | Karma: 43,58 | Přečteno: 2990x | Diskuse| Politika

Andrea Novotná

Proč už nejsem chvilkařkou

Tohle se mi nepíše snadno. Fakt ne. A jsem si vědoma, že určité lidi tím bodnu. Ale oni taky bodli mě... Vždy totiž zamrzí, když si nějaká skupina přivlastní právo na neomylnost a odsoudí a zavrhne ty, kdo mají jiný názor.

11.6.2020 v 17:12 | Karma: 49,16 | Přečteno: 41428x | Diskuse| Politika

Andrea Novotná

Vánoční transformace

Vánoce máme spojeny s láskou, rodinou a blízkostí. Jak to ale taky může dopadnout, když trávíte nejkrásnější svátky v roce sami?

4.1.2020 v 18:27 | Karma: 21,63 | Přečteno: 899x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

O Mirkovi a zlatokopce

Aneb co všechno je chlap schopný udělat pro jednu ženskou... Tenhle příběh se stal mému kamarádovi.

21.7.2019 v 15:38 | Karma: 36,31 | Přečteno: 3500x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Černá labuť v nás

Možná jste ten film s Natalií Portman také viděli. Herečka za věrohodné ztvárnění hlavní role dostala Oscara...

23.6.2018 v 9:43 | Karma: 15,28 | Přečteno: 471x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6226x
Podnikám, jsem členkou ODS a studuji bezpečnostní politiku.

Zajímá mě svět, lidé, veřejné dění. Píšu, abych se podělila o názory, postřehy a dojmy. 

 

 

Seznam rubrik