Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tři oříšky pro řečníka

11. 02. 2017 17:32:52
„Mluví dobře, ale přesto mu nevěřím..." Nebo naopak: „To, co říká, není logické. Ale říká to tak, že mu věřím..." Setkali jste se už s typy výše uvedených lidí? Možná jste pak potkali i toho, kdo žádné pochyby nevzbuzoval...

Základem pro každého, kdo chce vzbudit důvěru, zaujmout a přesvědčit, je znalost a vyváženost tří bodů. Jelikož kolébku rétoriky nalezneme v Řecku, dodnes se pro jejich označení používají výrazy z řečtiny: étos, patos a logos.

Řečník by měl vždy začínat étosem. A co to je? V obecném významu jsou to ideály či charakteristiky, kterými se vyznačuje určitá osobnost nebo společenství. Např. od rytíře se očekává statečnost, bojovnost atd. Od soudce věcnost, spravedlnost apod. Pro naše přesvědčovací potřeby je étos „tím, čím jsme." Je to naše pověst, míra kompetence, popř. společenské postavení. Je to právě étos, co působí dřív, než se nadechneme k prvnímu slovu. Étos působí všude - podle něj volíme, podle něj si vybíráme služby i zboží. S étosem je těsně spjata reklama a PR. Právě public relations jsou často nejdůležitější hybnou silou, která étos vytváří. Zde je namístě říct, že étos může být jak autentický, tak vykonstruovaný. Můžeme si nechat pomoci od odborníků nebo étos tříbit sami. Každý z nás totiž určitý étos má, jen ne ve všech situacích pracuje pro nás. Případ, kdy se recidivista hlásí na místo pracovníka bezpečnostních složek, trochu bije do očí (i když ani to nebývalo neobvyklé, stačí se zaměřit na životopisy některých špionů). Nebo z jiného soudku - vysoké místo ve firmě obsadí partner ředitelovy dcery, který však nemá manažerských schopností ani co by se za nehet vešlo. Étos v tomto případě mluví proti němu, a pokud na něm nezapracuje (např. zájmem o firmu, radou se zkušenějšími...), nezíská si respekt. Ano, může ho mít na základě funkce. Ale nebude ho mít coby člověk. A lidé jsou loajální spíše druhým lidem než funkcím. Jak tedy étos upravit tak, aby nám byl ku prospěchu?

Základním prostředkem (jako u všech vztahů) je - stejná vlna. Publikum, lidé, posluchači, zaměstnanci... Ti všichni musí cítit, že jsme s nimi spojeni. Docílit toho se dá různými způsoby: buď máme tu výhodu, že pocházíme z podobného prostředí jako naše cílová skupina (ať už sociálního, politického, geografického...) nebo použijeme rétoriku. Jako lidé máme totiž jednu vlastnost, kterou hojně využívají politici, vizionáři a hypnotizéři (tento společný výskyt v jedné větě opravdu nic nenaznačuje! :-) ). Z poznatků neurovědy víme, že náš mozek nedělá rozdíl mezi tím, co si představí, a tím, jaká je skutečnost. A jak si představujeme? Tím, že v mysli malujeme obrazy. A kdo ty obrazy popisuje? Řečník. Proto si k étosu můžeme pomoct tím, že budeme zdůrazňovat společné zájmy, hodnoty a cíle. Použijeme slovník, kterým hovoří naše cílová skupina. Oblékneme se v souladu s étosem. Můžeme použít barvy, které mají nepopiratelný psychologický účinek (o tom někdy příště...). Étosu pomáhá, když se můžeme odvolat na minulost, naši předchozí práci, zkušenosti, úspěchy. Je třeba působit kompetentně, a k tomu nám konkrétní výsledky pomohou. S étosem se zkrátka pojí celá osobní image, což je téma, které by vydalo na několik článků...

Další položkou je patos. To slovo jistě znáte, a někdy získává až pejorativní nádech - mluví-li někdo pateticky, mluví strojeně. V našem případě však nejde o strojenost, ale o apel. Je to síla, kterou řečník používá k emočnímu strhnutí publika. Ví totiž, že lidé se rozhodují na základě emocí. I ten největší racionalista si vybere logicky bezrozporný výsledek proto, že je správný. A cítí se spokojen. Opakuji ještě jednou - racionalista se cítí spokojen, že udělal správné rozhodnutí! Na poli patosu se dá manévrovat mnoha způsoby. Řečník může používat vyprávění, metafory, citáty, vtip i vážnost. Velkou roli hraje hlasové vybavení řečníka - zdali mluví altem nebo vyššími tóny, jaký je jeho hlasový rozsah, jak dobře dokáže vyjadřovat emoce... Emoce jsou zkrátka pro řečníka stěžejní. Když je neovládá, nechá se strhnout emocemi publika nebo mu samotní posluchači utečou (když ne fyzicky, tak psychicky určitě). Při zvlášť emocionálních projevech se pak vyplácí mluvit jednoduše. Projev je tím působivější. A stejně tak projev, který je plný nudných faktů, by měl být vyšperkován přirovnáním, metaforami, příběhy atd. Mohu-li parafrázovat - cesty patosu jsou nevyzpytatelné. Obratný řečník má k dispozici plno rétorických prostředků, kterými docílit emočního propojení s publikem. Probereme je opět někdy příště...

A co ten logos? Oproti dvěma předchozím složkám je logos nepatrně upozaděn, leč pouze takticky. Řečník totiž zná sílu psychologie, a proto se zaměřuje primárně na étos a patos. Logos je argumentace par exellence, faktografická část zaměřená na rozum posluchačů. Logos - logika. Přesvědčivá řeč by měla být logicky správná a podložená kvalitními argumenty. Nutno však dodat, že jsme často svědky situací, které svědčí opak - kolikrát někdo vyhraje proto, že dokázal lépe působit étosem a patosem, než logem - byť by ten byl sebedokonalejší. A pak se mnozí diví, kam zmizel zdravý rozum... Aby však logos nevypadal jako chudáček - jsou oblasti, kde se komunikuje především tímto způsobem - patří sem převážně věda, především pak exaktní a přírodně zaměřené obory. V matematice nám patos příliš nepomůže (V hodnocení však ano - u mě zabíralo tvářit se bezradně a tvrdit, že "jsem se to dlouho učila, jenže tomu nerozumím..." Kolikrát jsem tak dostala lepší známku, než bych logicky měla mít. Rovnice zůstala rovnicí, kterou jsem nedokázala vyřešit, ale patos ovlivnil výsledek. Jen doufám, že tohle nečte moje bývalá matikářka...). Jsou také jisté typy lidí, kterým je logos sympatičtější než emoční a osobnostní stránka řečníka. Je dobré to vědět předem, v tom případě logos v projevu zdůrazníme. Nevyplácí se logos podceňovat, byť to k tomu může svádět. Každý přesvědčivý projev logos musí mít, jinak jsou to jen líbivé a prázdné řeči.

Všechny tři složky - étos, patos a logos, na sebe navzájem působí. Když jsou v harmonii, naše vystupování a projev je důvěryhodný a přesvědčivý. Šance na úspěch takového řečníka jsou vysoké. Měl by pamatovat na i správné pořadí a dávkování: nejdřív étos, pak patos a logos. Převedeno na procenta: 55% étos, 38% patos a 7% logos. Nebo prostě a jednoduše: největší sílu má naše osobnost, potom „jak mluvíme" a nakonec „co" mluvíme.

Hodně štěstí v přesvědčování!

Autor: Andrea Novotná | sobota 11.2.2017 17:32 | karma článku: 12.82 | přečteno: 330x

Další články blogera

Andrea Novotná

Tajemství zpovědní vrby

Mají naši důvěru, svěřujeme jim životní příběhy a tajemství... Jejich výjimečnost není okázalá na první pohled. Většinou jde o introverty. Ve společnosti si neberou hlavní slovo, drží se spíše v pozadí a okolí bedlivě sledují.

1.8.2017 v 9:50 | Karma článku: 6.74 | Přečteno: 314 | Diskuse

Andrea Novotná

Český krtek v CIA

„Kdo je Karel Köcher?" ptá se Daniela Drtinová v rozhovoru televize DVTV. Muž s přísnou vizáží a knírkem se usměje: „Někdy o tom přemýšlím sám..." Lze takovou odpověď věřit člověku, jehož povoláním byl život ve lsti a klamu?

26.6.2017 v 13:26 | Karma článku: 19.23 | Přečteno: 780 | Diskuse

Andrea Novotná

Andrej Nezničitelný?

O panu stále ještě vicepremiérovi a stále ještě ministrovi financí, se toho už napsalo hodně. Nebudu papouškovat „co" se stalo. Myslím, že stejně tak zajímavé, ne-li zajímavější, je podívat se, „jak a proč?"

9.5.2017 v 17:24 | Karma článku: 33.77 | Přečteno: 1453 | Diskuse

Andrea Novotná

Krása rozmanitosti

V uplynulých měsících došlo v mém životě k několika změnám. Všechny mají společného jmenovatele - lidi.

28.4.2017 v 12:54 | Karma článku: 10.44 | Přečteno: 251 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Alena Kulhavá

Zpráva z cesty: Rozdíl mezi Čechy, Němci, Tyroláky a Italy

Každý rok se nejen o prázdninách setkávám s lidmi západní Evropy. Můj "druhý domov" je Jižní Tyrolsko, kde mám řadu přátel, kamarádů a známých. Na to navazuje Itálie a Německo.

17.8.2017 v 19:02 | Karma článku: 12.49 | Přečteno: 472 |

Tomáš Vodvářka

Řekni heslo, nebo jsi synem smrti!

Jednou z charakteristik dnešní doby jsou hesla. Ne ty na předvolebních plakátech, ty jsou k smíchu či pláči. Ale ta, kterými se prodíráme na internetu.

17.8.2017 v 18:47 | Karma článku: 12.10 | Přečteno: 210 | Diskuse

Jan Pražák

Růžové pilulky na holčičky a modré na kluky

„Chcete si splnit dávný sen všech rodičů a zvolit pohlaví svých potomků? Kupte si Genderin!“ Těmito slovy nás bude již brzy vyzývat z billboardů, z televizních a z internetových reklam usměvavá tvář věhlasného profesora Moritese.

17.8.2017 v 17:47 | Karma článku: 6.82 | Přečteno: 184 | Diskuse

Karel Trčálek

Rusové se nemají za co stydět, a za Sputnik už vůbec ne

Byla-li zde položena otázka, za co se stydí Rusové, tak na ni odpovídám. Rusové se nemají za co stydět, a za Sputnik už vůbec ne

17.8.2017 v 17:37 | Karma článku: 12.52 | Přečteno: 359 | Diskuse

Vladimír Havránek

ODS si spletla století, na sliby už jim nikdo neletí...

Tak nám dnešek přinesl Vyšehradskou deklaraci. Nevím, čím se tento krásný kout Prahy provinil, ale to jejich prohlášení je tak optimistické, zalité sluncem. Proč mě jen napadá skvělý Michalkův film "Znaveni sluncem"?

17.8.2017 v 16:41 | Karma článku: 33.86 | Přečteno: 1141 | Diskuse
Počet článků 38 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1128

Povoláním koučka, duší umělkyně. Pozorovatelka světa. Často (sebe)ironická. Milovnice slov, kultury, psychologie. A kontrastů.

Zajímají mě lidé, jejich chování, myšlení a cítění. Píšu, abych se podělila o postřehy, názory, dojmy. Ať už z praxe kouče, z běžného života nebo ze společenského dění.

https://andreanovotna.com/

 

 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.