Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ještě jednou bez manipulace, prosím...

Slovní manipulace je termín, na který mají lidé zpravidla podobné názory: „Je to něco hnusného... Manipulace je špatná..." Jasně, s tím nezbývá než souhlasit. Ale dokážeme takovou podpásovku v řeči vůbec poznat? 

Často máme z nějakého projevu nepříjemný dojem, nedokážeme však určit, v čem nepohoda přesně spočívá. Víme, že něco nehraje, ale neumíme to pojmenovat, natožpak se bránit. Rázem pak zjistíme, že jsme se dostali někam, kam jsme vůbec nechtěli... Tento článek úzce souvisí s článkem předešlým, kde jsme si argumentaci rozdělili podle předmětů, na které je zaměřena. Až na věcnou argumentaci "ad rem" se jednalo o různé způsoby manipulace. Tento problém lze rozvést dál. V oblasti rétoriky můžeme narazit na mnoho dalších pastí. Manipulátoři sázejí na to, že lidé většinou nedokážou pohotově reagovat nebo triky vůbec nepoznají. I v rétorice však platí - neznalost neomlouvá. Silnější vyhraje, přičemž pravda může zůstat zahrabána někde pod nánosem manipulace. O co nejčastěji jde? A jak bleskově odpovědět, abychom oponenta vyvedli z míry? 

Chybná analogie:  „Budeme-li šéfovým požadavkům stále ustupovat, dopadneme jako u firmy XY, kde jejich šéf taky prosazoval tohle řešení a do půl roku firma zkrachovala." Zde se srovnávají dva odlišné případy. Pro dokonalou analogii však musíme mít identické předměty a podmínky srovnání. To funguje třeba v matematice. Analogie jsou užitečné v oblasti abstrakce nebo tam, kde probíhají jevy (např. v přírodních vědách), které (zatím) nelze samostatně vysvětlit. Tam však analogie slouží jako obraz, ne fakt. V uvedeném příkladu se srovnává jiná firma s jiným šéfem v jiné situaci. Adekvátní reakce:  „Mluvíš o firmě XY, ale my jsme XYZ. Mluvíš o jejich šéfovi, ne o našem šéfovi. Máme  jiné podmínky a jiné lidi. Pojďme se na šéfův návrh ještě podívat..." (zde se také zaměnil původní "požadavek" za "návrh," čímž se otupil ostrý tón manipulanta) 

Falešná volba:  „Kdo nejde na demonstraci odborů, podporuje vládu... Jestli volíš Zemana, nemůžeš souhlasit se Schwarzenbergem... Kdo mě nepodpoří, je můj nepřítel." Falešná volba spočívá v tom, že sdělení obsahuje jen určité možnosti (nejčastěji dvě), přičemž záměrně opomíjí existenci dalších variant. Ten, kdo je takto napaden, zpravidla reaguje na tuto manipulaci, ale už nemá čas nebo si neuvědomí, že jsou i jiné možnosti. Adekvátní reakce:  „Proč bych měl svou neúčastí podporovat vládu? Jak volba Zemana vylučuje možnost souhlasu se Schwazerbergem v této konkrétní otázce?" A to, že někoho nepodpoříme, ještě neznamená, že jsme jeho nepřátelé. Třeba nás to prostě vůbec nezajímá... 

Tautologie:  „Řekl jsem, co jsem řekl... Na krizovém zasedání bylo usneseno, že situace je kritická...V psychologii osobnosti se zabýváme lidskou osobností..." apod.  Okecávání par excellence. V tautologii říkáme, že  A = A. Nejčastěji se jedná o úhybný manévr. Než si stačíme uvědomit, co vlastně bylo řečeno (tzn. nic, co bychom nevěděli), manipulátor už převádí téma na svou stranu... Tautologií bývají i nadbytečně zdvojená slova (tzv. pleonasmy) -  „nejoptimálnější, třídílná trilogie, mladá dívka..." Adekvátní reakce: „Zřejmě jsem vám špatně rozuměl... Tohle už víme, můžete být konkrétní...? Jak přesně?" apod. 

Šikmá plocha: „Když teď dceři povolíme, aby se začala ve třinácti letech líčit, bude vypadat starší, začnou se na ni lepit chlapi, kamarádky ji začnou brát na mejdany, tam ji někdo může hodit něco do pití, nakonec ji znásilní a holka bude mít  zničený život..." Tento příklad (jenž jsem doma slýchávala často), představuje manipulační katastrofický scénář. Z jednoho kroku se zde odvodí další kroky, které ale vůbec nemusí znamenat reálný vývoj. Adekvátní reakce: „Podle čeho tak soudíš...? Máš pro to nějaké důkazy nebo jsou to jen tvoje obavy...? Jak vyplývá znásilnění z přirozeného ženského zájmu o líčení...?" Atd. (Já jako protiargument v tomto případě používala slzy, ale ne vždy to funguje, nehledě na to, že je to taky způsob manipulace... ) 

Úhybný manévr: A: „Letos nemám čas, abych jel s tebou na dovolenou." B (úhybný manévr): Jasně, hlavně že na služební cestu s kolegyní čas vždycky máš!" Nebo A: „Tyhle podklady jsem měl dostat už včera, co se stalo? " B (úhybný manévr): „Ty jsi zase do všeho hrrr, minule jsi odeslal nedokončenou práci!" Můj expartner pak používal v situacích, když jsem ho o něco slušně žádala, argument: „Ty jsi tak panovačná!" Trik spočívá v tom, že nereagujeme na jádro věci, ale převedeme pozornost jinam, nejlépe tím, že protějšku připomeneme jeho vlastní pochybení. Ten pak začne bránit sám sebe a už se nevěnuje tomu, co je podstatné. Adekvátní reakce by mohla znít: „ To nesouvisí s touto otázkou...Znovu se ptám, proč...? Nemluvíme o mně, ale o tobě..." 

Sloučená otázka: „Přestal jste už bít svoji ženu...? Jakou protislužbu jste získal za ten úplatek...? Na který akční film se půjdeme podívat?" Manipulační síla sloučených otázek spočívá v tom, že v jedné otázce se skrývají otázky dvě. Ani jedna není pro odpovídajícího žádoucí a staví ho do nepříjemné pozice. První příklad: „ Bil jste svou ženu?" a „ Přestal jste s tím už?" Druhý příklad: „ Dal jste úplatek?" a „Kdo v tom jede s vámi?" Třetí příklad: „ Půjdeme ven?" a „ Na který akční film?" Sloučené otázky jsou oblíbené zejména u vyšetřovatelů a právníků. 

Kvalifikující jazyk: „Každý inteligentní člověk přece ví, že platí zákony evoluce... Hodná holčička neleze po stromech... Každá skutečná žena má dítě...S tímhle rozhodnutím musí souhlasit jen úplný idiot..." Podobných příkladů bychom našli spousty. Manipulace kvalifikujícího jazyka nám podsouvá tvrzení spojené s hodnocením. Často jde o výroky předsudečné, založené na stereotypech. Adekvátní reakce: „Zřejmě tedy budu označen za idiota, přesto myslím, že... Jak mám rozumět termínu - skutečná žena...? Rád bych se řadil mezi inteligentní, můžete mi evoluční zákony popsat, a říct, jak souvisí s naším tématem...?" Atd. Často přijdeme na to, že manipulant příliš nerozumí tomu, co obhajuje, zaplete se, a my ho můžeme vyšachovat.

Chybná časová následnost: „ Je to tvoje vina! Když jsi volal, rozrušil jsi mě, a já havarovala... Matematika mi šla, ale pak jsme dostali blbého učitele a mám samé pětky... Nastěhovali se sem divní lidé a do týdne byly v ulici vykradeny dva byty. Určitě s tím mají něco společného." Manipulant operuje s myšlenkou, že jevy blízké v čase spolu nutně fakticky souvisí. Nemusí tomu tak být. Kdybychom za jízdy netelefonovali, pravděpodobně bychom nehavarovali. U špatných známek je třeba prozkoumat víc proměnných (absenci, psychické potíže, poruchy učení, vliv kamarádů...) než svalíme vinu na učitele. Přistěhovalci se možná jeví divní jako všichni noví lidé (tuto tendenci vnímat cizince s nedůvěrou máme ještě z pravěku a u některých jedinců je silnější). Co se s nimi seznámit? Dozvíme se víc než z rudimentálních předsudků... 

Podsunutý argument: „Křesťané vám budou tvrdit, že jejich bůh stvořil zemi za sedm dní. Přitom dnes každý člověk věří v evoluci podloženou vědou. Náboženství je nesmysl. Křesťanské myšlení odporuje zdravému rozumu, patří do středověku a neměla by se mu věnovat žádná pozornost." Tak přesně tohle jsem slyšela roku 2011 během studia filozofie. Autorem byl profesor, který zřejmě náboženství neměl příliš v lásce. Nevěřím totiž, že byl tak hloupý a skutečně si myslel, že křesťané věří ve stvoření za sedm dní. Základem manipulace v podsunutém argumentu je, že protistraně vložíme do úst stanovisko, které zpravidla ani nezastává (nebo je vyšponované do absurdna). To pak zničíme a vyvoláme dojem, že stejně tak se lze vypořádat se všemi oponentovými argumenty. Mimochodem - ze studia filozofie jsem odešla. Nechtěla jsem se vzdělávat u tak netolerantního člověka. (Že to bylo především kvůli neuspokojivým výsledkům z logiky, a já odešla sama dřív, než mě stihli vyhodit, nikde moc neříkám. Ten první důvod zní téměř hrdinsky. A tady můžeme vidět manipulaci v přímém přenosu - tomuto zamlčování příčin se říká „klam z vyloučení."

Irelevantní závěr: „ Jelikož měl XY nešťastné dětství, otec ho bil, matka zanedbávala a spolužáci ve škole šikanovali, schopnost empatie je u něj v důsledku traumat omezená. Žádám proto, aby byl obžaloby v plném rozsahu zproštěn... Kandidát AB spravuje impérium, má dostatek peněz a majetku, takže nebude krást a podvádět jako ostatní politici... K čemu máme neziskovky, když jsou stále tisíce lidí na ulici?" Tady závěr nesouvisí s předpoklady. Nešťastné dětství není oprávněním k osvobození z obžaloby ublížení na zdraví. To, že je někdo bohatý neznamená, že nebude chtít být bohatší (rčení „ s jídlem roste chuť" jistě neplatí jen v kuchyni). A neziskovky nebyly založeny jen a pouze proto, aby z bezdomovců udělaly řádné občany (nehledě na to, že kdo sám nechce, ani všechny neziskovky světa mu nepomůžou). 

Existuje ještě víc slovních manipulačních triků, zde jsem uvedla jenom jedenáct. Většinou se mezi sebou všelijak kombinují. Kontrovat můžeme větami, které jsem uvedla u jednotlivých příkladů. Pokud však narazíme na zdatného manipulátora a řečníka, přehazování argumentů může být únavné.  V obraně proti manipulaci proto obecně platí univerzální pravidlo: 1) odhalit manipulaci a nahlas ji pojmenovat, 2) popsat její mechanismus, 3) označit oponenta za manipulanta a navázat vlastním argumentem. 

Pojmenováním útoku, popisem a věcným odstupem získáme mentální převahu. Oponent odkrytou manipulaci jen těžko znovu použije, může však použít další. I tu s přehledem zneškodníme. Postupně tak můžeme sebrat všechna esa. Manipulátoři jsou trochu jako kouzelníci. Když odhalíme jejich triky, vytratí se i jejich vykonstruovaná působivost... 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Andrea Novotná | sobota 21.1.2017 16:29 | karma článku: 24,41 | přečteno: 1007x
  • Další články autora

Andrea Novotná

Vzkaz chvilkařům, kteří mne chtějí obracet na svou víru

Článek z minulého čtvrtka Proč už nejsem chvilkařkou vyvolal bohatou diskuzi. Během týdne jsem se střetla s tolika názory, až z toho šla hlava kolem. Jednu věc se však potvrdila: Chvilky? Díky, raději rozum

18.6.2020 v 17:08 | Karma: 43,58 | Přečteno: 2990x | Diskuse| Politika

Andrea Novotná

Proč už nejsem chvilkařkou

Tohle se mi nepíše snadno. Fakt ne. A jsem si vědoma, že určité lidi tím bodnu. Ale oni taky bodli mě... Vždy totiž zamrzí, když si nějaká skupina přivlastní právo na neomylnost a odsoudí a zavrhne ty, kdo mají jiný názor.

11.6.2020 v 17:12 | Karma: 49,16 | Přečteno: 41428x | Diskuse| Politika

Andrea Novotná

Vánoční transformace

Vánoce máme spojeny s láskou, rodinou a blízkostí. Jak to ale taky může dopadnout, když trávíte nejkrásnější svátky v roce sami?

4.1.2020 v 18:27 | Karma: 21,63 | Přečteno: 899x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

O Mirkovi a zlatokopce

Aneb co všechno je chlap schopný udělat pro jednu ženskou... Tenhle příběh se stal mému kamarádovi.

21.7.2019 v 15:38 | Karma: 36,31 | Přečteno: 3500x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Černá labuť v nás

Možná jste ten film s Natalií Portman také viděli. Herečka za věrohodné ztvárnění hlavní role dostala Oscara...

23.6.2018 v 9:43 | Karma: 15,28 | Přečteno: 471x | Diskuse| Kultura

Andrea Novotná

Už je tady zas

Napadlo vás někdy, co by se stalo, kdyby se Adolf Hitler objevil v současnosti v Německu Angely Merkel?

23.9.2017 v 13:35 | Karma: 22,43 | Přečteno: 978x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Český krtek v CIA

„Kdo je Karel Köcher?" ptá se Daniela Drtinová v rozhovoru televize DVTV. Muž s přísnou vizáží a knírkem se usměje: „Někdy o tom přemýšlím sám..." Lze takovou odpověď věřit člověku, jehož povoláním byl život ve lsti a klamu?

26.6.2017 v 13:26 | Karma: 21,60 | Přečteno: 1023x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Andrej Nezničitelný?

O panu stále ještě vicepremiérovi a stále ještě ministrovi financí, se toho už napsalo hodně. Nebudu papouškovat „co" se stalo. Myslím, že stejně tak zajímavé, ne-li zajímavější, je podívat se, „jak a proč?"

9.5.2017 v 17:24 | Karma: 34,71 | Přečteno: 1632x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Mužští přátelé? Asi mě blbě genderově vychovali...

To je moje odpověď pokaždé, když se někdo podivuje těm několika věcem, které prý jsou „u ženy zvláštní." Na podobné téma jsem již psala, ale příhoda z minulého týdne mi zase připomněla, jak je ten svět a priori nastaven...

22.2.2017 v 10:33 | Karma: 28,08 | Přečteno: 1654x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Velká vlaková zpověď a Leningrad, jak ho určitě neznáte

Pokud cestujete, a nemusí to být ani daleko, jistě máte v rukávu pár příhod. Veselých, smutných i těch speciálních, které stojí někde „na pomezí." Lidé, jejich povahy a chování - toť nevyčerpatelný pramen zajímavostí a divů...

10.12.2016 v 14:58 | Karma: 24,70 | Přečteno: 771x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Holčičky z cukru a chlapečci z oceli?

Moje kamarádka má tříleté dítě, roztomilou holčičku. Nedávno jsem u ní byla na návštěvě a zpozorovala jsem zajímavý jev, nad kterým moje psychologická duše ještě dlouho bádala. Natálka by si „neměla hrát s autíčky."

14.11.2016 v 12:46 | Karma: 39,30 | Přečteno: 4312x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Paradoxní, ironický a nepochopený - seznamte se, Friedrich Nietzsche

„Ty čteš Nietzscheho? A proč? A tobě se to líbí? Víš, že ho měl rád Hitler? Ty jsi antisemita? Nebo nácek?" Tak většinou vypadají reakce lidí, když se dozvědí, že mým oblíbeným filozofem je Friedrich Nietzsche... Achjo.

15.10.2016 v 10:53 | Karma: 26,43 | Přečteno: 1870x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Histrionská osobnost a jeviště jménem život

Dříve se jim říkalo hysterici a tato porucha se připisovala pouze ženám. Nyní se nazývají „histrioni,” a víme, že pohlaví roli nehraje (i když ženy k tomu inklinují více). Emoce, afektivita, ovlivnitelnost... Když je toho moc...

29.6.2016 v 10:20 | Karma: 23,62 | Přečteno: 2479x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Jsem narcis, a kdo je víc?!

Dokážou být velmi okouzlující. Vtipní. Pozorní. A taky neskutečně chladní. Sebestřední. Arogantní. Svět je pro ně zrcadlo, ve kterém se odráží jen jejich vlastní osoba. A pokuste se jim odporovat! Zničí vás. Narcisové.

22.6.2016 v 10:29 | Karma: 26,32 | Přečteno: 4089x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Znáte „hraničáře?” A tím nemyslím strážce pohraničí...

V psychologii totiž existuje něco, co se nazývá „hraniční porucha osobnosti.” Kontakt s takovým člověkem nebývá zrovna snadný. Dala bych vám jedno doporučení: Zapněte si bezpečnostní pásy. Čeká vás pořádná jízda.

17.6.2016 v 11:48 | Karma: 35,16 | Přečteno: 14986x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Mám staršího partnera - no a co?

Patřím ke skupině žen, která je okouzlena staršími muži. Kdykoli to někde řeknu, dostane se mi potměšilého pohledu. Panuje představa, že vztah mladé krásné ženy a staršího zkušeného muže slepují peníze. Opravdu? Jen a pouze ne.

17.5.2016 v 16:21 | Karma: 38,55 | Přečteno: 8371x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Nietzschův Zarathustra - mudrc s nešťastnou duší

Tak pravil Zarathustra. S touto knížkou jsem prožila téměř „stockholmský syndrom” – zpočátku jsem si nemohla zvyknout, a pak jsem se zamilovala.

1.5.2016 v 17:02 | Karma: 25,74 | Přečteno: 1016x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Palach, Toufar a Francouzi

Před pár dny jsem při návštěvě Prahy využila odpoledne k toulkám po jejích uličkách. Trochu jsem se ztratila na Vinohradech. Šla jsem spontánně, kam mě nohy nesly. A najednou jsem stála v Legerově ulici...

18.4.2016 v 9:11 | Karma: 24,81 | Přečteno: 623x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Nálada v zemi, odkud i uprchlíci prchají...

Nyní se přetřásá kauza skupiny iráckých křesťanů, které kousek za našimi hranicemi zadržela německá policie. „Účastníci zájezdu” byli odhaleni, ale rozhodli se požádat o azyl u našich západních sousedů.

4.4.2016 v 12:30 | Karma: 26,08 | Přečteno: 1982x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6226x
Podnikám, jsem členkou ODS a studuji bezpečnostní politiku.

Zajímá mě svět, lidé, veřejné dění. Píšu, abych se podělila o názory, postřehy a dojmy. 

 

 

Seznam rubrik