Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Palach, Toufar a Francouzi

Před pár dny jsem při návštěvě Prahy využila odpoledne k toulkám po jejích uličkách. Trochu jsem se ztratila na Vinohradech. Šla jsem spontánně, kam mě nohy nesly. A najednou jsem stála v Legerově ulici...

To je tam, kde se nachází dům, ve kterém zemřeli Jan Palach a Josef Toufar. Student a kněz. Jejich smrt dělilo 19 let. Jedno je spojovalo - svůj život odevzdali spárům komunistického režimu. Ten první na protest, „dobrovolně.” Ten druhý byl umučen kvůli obvinění z údajně vykonstruovaného Číhošťského zázraku... 

Na chátrajícím domě, bývalé klinice, vznikl improvizovaný památník upomínající tyto dvě osobnosti. Jsou to dvě podobizny s daty úmrtí, vyvedené na omítce. Od roku 2014, kdy tam památník vznikl, jsem tudy procházela několikrát, avšak moc jsem si toho nevšímala. Teď jsem se však zastavila naproti a chvilku se na ten dům zadívala. Říkala jsem si, jak je hnusný a špinavý, a představovala jsem si, kolik lidí tam asi zemřelo a proč. Přemýšlela jsem, co musel Palach prožívat, když v bolestech umíral... A jak se asi cítil páter Toufar po šíleném ponižujícím mučení, kterému byl v rukou StB vystaven. No, nebudu zastírat, že morbidní myšlenky mi hlavou čas od času procházejí...Tak jsem tam chvilku stála a říkala si: „Tak tady to bylo...”

Za mnou už chvilku kráčela skupinka Francouzů. Asi rodinka na výletě, dva starší manželé a zřejmě jejich dcera s malými dětmi. V rukou měli foťáky a živě hovořili. Když viděli, že jsem se zastavila a hledím na dům, upoutalo to jejich pozornost. Muž ke mně přistoupil a roztomilou angličtinou se silným francouzským přízvukem se zeptal: „Promiňte, jste Češka?”

„Ano,” odpověděla jsem.

„Co je to tady za obrázky?” poukázal Francouz na zčernalý dům s Palachem a Toufarem na zdi. Zbytek rodinky zpozorněl. 

Vysvětlila jsem jim, že v tomto domě zemřeli dvě osobnosti českých dějin. Jméno Jan Palach jim dle jejich reakce nebylo neznámé. Vysvětlila jsem tak ještě Toufara. „Oba zemřeli za své přesvědčení v době komunistického režimu,” skončila jsem. 

Francouzi poslouchali a tvářili se zúčastněně. Nakonec muž pokýval hlavou: „Komunisté. Vy máte dnes komunisty v parlamentu, že? How is it possible?” Nebylo v tom žádné popíchnutí, jen prostá otázka - „jak je to možné?" Otázka, na kterou jsem nedokázala odpovědět. Rodinka upírala zraky střídavě na mě a na dům. Měla jsem na jazyku, že ve Francii přece mají také v parlamentu komunisty, ale pak jsem námitku spolkla. Srovnávat Francii a Čechy je v tomto ohledu trochu mimo mísu. Nehledě na to, že tuhle otázku si občas taky pokládám. Tak jsem pokrčila rameny a vyloudila cosi jako omluvně-rezignačně-výmluvný úsměv: „Hm... You know...Czech parliament...” Český parlament. Vysvětlení i omluva sama pro sebe...?!

Francouz podruhé pokýval hlavou: „Aha.” Udělal pár snímků zchátralé kliniky, poděkoval mi za vysvětlení, a pak se se mnou i s celou rodinkou rozloučil.

Pokračovala jsem v cestě a nemohla se té otázky zbavit. Francouzi oživili mého brouka v hlavě. Komunisté umučili tolik lidí, a jejich strana oficiálně, pod svým jménem, bez uzardění, bez omluvy, působí na politické scéně. Jak je to možné? 

Třeba mi tady (a panu Francouzovi) někdo odpoví... 

 

Autor: Andrea Novotná | pondělí 18.4.2016 9:11 | karma článku: 24,81 | přečteno: 623x
  • Další články autora

Andrea Novotná

Vzkaz chvilkařům, kteří mne chtějí obracet na svou víru

Článek z minulého čtvrtka Proč už nejsem chvilkařkou vyvolal bohatou diskuzi. Během týdne jsem se střetla s tolika názory, až z toho šla hlava kolem. Jednu věc se však potvrdila: Chvilky? Díky, raději rozum

18.6.2020 v 17:08 | Karma: 43,58 | Přečteno: 2990x | Diskuse| Politika

Andrea Novotná

Proč už nejsem chvilkařkou

Tohle se mi nepíše snadno. Fakt ne. A jsem si vědoma, že určité lidi tím bodnu. Ale oni taky bodli mě... Vždy totiž zamrzí, když si nějaká skupina přivlastní právo na neomylnost a odsoudí a zavrhne ty, kdo mají jiný názor.

11.6.2020 v 17:12 | Karma: 49,16 | Přečteno: 41428x | Diskuse| Politika

Andrea Novotná

Vánoční transformace

Vánoce máme spojeny s láskou, rodinou a blízkostí. Jak to ale taky může dopadnout, když trávíte nejkrásnější svátky v roce sami?

4.1.2020 v 18:27 | Karma: 21,63 | Přečteno: 899x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

O Mirkovi a zlatokopce

Aneb co všechno je chlap schopný udělat pro jednu ženskou... Tenhle příběh se stal mému kamarádovi.

21.7.2019 v 15:38 | Karma: 36,31 | Přečteno: 3500x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Černá labuť v nás

Možná jste ten film s Natalií Portman také viděli. Herečka za věrohodné ztvárnění hlavní role dostala Oscara...

23.6.2018 v 9:43 | Karma: 15,28 | Přečteno: 471x | Diskuse| Kultura

Andrea Novotná

Už je tady zas

Napadlo vás někdy, co by se stalo, kdyby se Adolf Hitler objevil v současnosti v Německu Angely Merkel?

23.9.2017 v 13:35 | Karma: 22,43 | Přečteno: 978x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Český krtek v CIA

„Kdo je Karel Köcher?" ptá se Daniela Drtinová v rozhovoru televize DVTV. Muž s přísnou vizáží a knírkem se usměje: „Někdy o tom přemýšlím sám..." Lze takovou odpověď věřit člověku, jehož povoláním byl život ve lsti a klamu?

26.6.2017 v 13:26 | Karma: 21,60 | Přečteno: 1023x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Andrej Nezničitelný?

O panu stále ještě vicepremiérovi a stále ještě ministrovi financí, se toho už napsalo hodně. Nebudu papouškovat „co" se stalo. Myslím, že stejně tak zajímavé, ne-li zajímavější, je podívat se, „jak a proč?"

9.5.2017 v 17:24 | Karma: 34,71 | Přečteno: 1632x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Mužští přátelé? Asi mě blbě genderově vychovali...

To je moje odpověď pokaždé, když se někdo podivuje těm několika věcem, které prý jsou „u ženy zvláštní." Na podobné téma jsem již psala, ale příhoda z minulého týdne mi zase připomněla, jak je ten svět a priori nastaven...

22.2.2017 v 10:33 | Karma: 28,08 | Přečteno: 1654x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Velká vlaková zpověď a Leningrad, jak ho určitě neznáte

Pokud cestujete, a nemusí to být ani daleko, jistě máte v rukávu pár příhod. Veselých, smutných i těch speciálních, které stojí někde „na pomezí." Lidé, jejich povahy a chování - toť nevyčerpatelný pramen zajímavostí a divů...

10.12.2016 v 14:58 | Karma: 24,70 | Přečteno: 771x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Holčičky z cukru a chlapečci z oceli?

Moje kamarádka má tříleté dítě, roztomilou holčičku. Nedávno jsem u ní byla na návštěvě a zpozorovala jsem zajímavý jev, nad kterým moje psychologická duše ještě dlouho bádala. Natálka by si „neměla hrát s autíčky."

14.11.2016 v 12:46 | Karma: 39,30 | Přečteno: 4312x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Paradoxní, ironický a nepochopený - seznamte se, Friedrich Nietzsche

„Ty čteš Nietzscheho? A proč? A tobě se to líbí? Víš, že ho měl rád Hitler? Ty jsi antisemita? Nebo nácek?" Tak většinou vypadají reakce lidí, když se dozvědí, že mým oblíbeným filozofem je Friedrich Nietzsche... Achjo.

15.10.2016 v 10:53 | Karma: 26,43 | Přečteno: 1870x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Histrionská osobnost a jeviště jménem život

Dříve se jim říkalo hysterici a tato porucha se připisovala pouze ženám. Nyní se nazývají „histrioni,” a víme, že pohlaví roli nehraje (i když ženy k tomu inklinují více). Emoce, afektivita, ovlivnitelnost... Když je toho moc...

29.6.2016 v 10:20 | Karma: 23,62 | Přečteno: 2477x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Jsem narcis, a kdo je víc?!

Dokážou být velmi okouzlující. Vtipní. Pozorní. A taky neskutečně chladní. Sebestřední. Arogantní. Svět je pro ně zrcadlo, ve kterém se odráží jen jejich vlastní osoba. A pokuste se jim odporovat! Zničí vás. Narcisové.

22.6.2016 v 10:29 | Karma: 26,32 | Přečteno: 4088x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Znáte „hraničáře?” A tím nemyslím strážce pohraničí...

V psychologii totiž existuje něco, co se nazývá „hraniční porucha osobnosti.” Kontakt s takovým člověkem nebývá zrovna snadný. Dala bych vám jedno doporučení: Zapněte si bezpečnostní pásy. Čeká vás pořádná jízda.

17.6.2016 v 11:48 | Karma: 35,16 | Přečteno: 14980x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Mám staršího partnera - no a co?

Patřím ke skupině žen, která je okouzlena staršími muži. Kdykoli to někde řeknu, dostane se mi potměšilého pohledu. Panuje představa, že vztah mladé krásné ženy a staršího zkušeného muže slepují peníze. Opravdu? Jen a pouze ne.

17.5.2016 v 16:21 | Karma: 38,55 | Přečteno: 8371x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Nietzschův Zarathustra - mudrc s nešťastnou duší

Tak pravil Zarathustra. S touto knížkou jsem prožila téměř „stockholmský syndrom” – zpočátku jsem si nemohla zvyknout, a pak jsem se zamilovala.

1.5.2016 v 17:02 | Karma: 25,74 | Přečteno: 1016x | Diskuse| Společnost

Andrea Novotná

Nálada v zemi, odkud i uprchlíci prchají...

Nyní se přetřásá kauza skupiny iráckých křesťanů, které kousek za našimi hranicemi zadržela německá policie. „Účastníci zájezdu” byli odhaleni, ale rozhodli se požádat o azyl u našich západních sousedů.

4.4.2016 v 12:30 | Karma: 26,08 | Přečteno: 1982x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6226x
Podnikám, jsem členkou ODS a studuji bezpečnostní politiku.

Zajímá mě svět, lidé, veřejné dění. Píšu, abych se podělila o názory, postřehy a dojmy. 

 

 

Seznam rubrik